Ακτίνα: Κλειστό
Ακτίνα: km
Set radius for geolocation
post-title Γεωργία Θεοχάρους: “Η Δυσλεξία είναι θείο δώρο”.

Γεωργία Θεοχάρους: “Η Δυσλεξία είναι θείο δώρο”.

Γεωργία Θεοχάρους: “Η Δυσλεξία είναι θείο δώρο”.

Γεωργία Θεοχάρους: “Η Δυσλεξία είναι θείο δώρο”.

Η Γεωργία Θεοχάρους, Επιστημονική Διευθύντρια -Ειδική Παιδαγωγός στο Dyslexia Centers Pavlidis Method Λεμεσού, μας διαφωτίζει με τις απαντήσεις της γύρω από το θέμα της δυσλεξίας και άλλων μαθησιακών δυσκολιών.

Γεωργία, θα ξεκινήσω με μία βασική ερώτηση που ίσως στο μυαλό πολλών Κύπριων να μην είναι ξεκάθαρη. Τι είναι η δυσλεξία, πώς την αναγνωρίζουμε στα παιδιά;

Η Δυσλεξία είναι θείο δώρο όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων, όπως ο Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Πικάσο, Τζον Λένον, Σπίλμπεργκ, Kέννεντυ, Μπιλ Γκέιτς, Στιβ Τζομπς, κλπ.  Είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, διότι δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, επειδή δεν παρουσιάζουν προβλήματα ομιλίας και έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα.
Η δυσλεξία είναι μία Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην Ανάγνωση και στα γραπτά και επηρεάζει τη ζωή εκατομμυρίων παιδιών και ενηλίκων σ’ όλο τον κόσμο, συχνά με αρνητικές ψυχοκοινωνικές συνέπειες, που είναι συνεπακόλουθες της σχολικής αποτυχίας. Εμφανίζεται τουλάχιστον το 5% του πληθυσμού και έχουμε 4 αγόρια προς 1 κορίτσι, διεθνώς.
Βασικά συμπτώματα της δυσλεξίας είναι: Πολύ Αργή Ανάγνωση διά βίου (με λάθη και κομπιάσματα, επαναλήψεις, παύσεις)
Άλλα βλέπει, άλλα διαβάζει
Μηχανικός – μονότονος ρυθμός, δεν χρωματίζει τη φωνή
Δυσκολία Μεταφοράς της Σκέψης, στο Γραπτό
Ανορθόγραφοι (μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες), Παραλείπουν Σημεία Στίξης και Τόνους
Ακαλλιγραφία – Κακογραφία
Αργούν να μιλήσουν
Δυσκολία στην Προπαίδεια – Αποστήθιση
Δυσκολίες Διαχείρισης Χρόνου, συγχρονισμού, διατήρηση ρυθμού
Δυσκολίες Αλληλοδιαδοχής, π.χ. δέσιμο κορδονιών, σειρά ημερών, μηνών, κλπ.
Δυσκολίες Οργάνωσης – Τσαπατσουλιά
Δυσκολίες στις ξένες γλώσσες, ιδίως στα Αγγλικά
Σχολική επίδοση κατώτερη της πνευματική τους ικανότητας και της προσπάθειάς τους
Καλύτεροι στα Προφορικά από τα Γραπτά
Καλύτεροι στα Πρακτικά, στα Κατασκευαστικά από τα Γλωσσικά, Φιλολογικά και Θεωρητικά
Ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου
Εφευρετικοί, Δημιουργικοί, Σκέφτονται τάχιστα με Εικόνες
Διάσπαση Προσοχής (αφηρημάδα), Παρορμητικότητα (ανυπομονησία), Υπερκινητικότητα
Χαμηλή Αυτοπεποίθηση και Αυτοεκτίμηση
Εσφαλμένη Οφθαλμοκίνηση

Τι είναι το Βιολογικό ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ (Οφθαλμοκίνησης), σε τι υπερέχει διεθνώς και από ποια ηλικία μπορεί να διαγνωστεί κάποιος;
Είναι το μοναδικό διεθνώς βιολογικό τεστ το οποίο με υψηλή ακρίβεια Προγιγνώσκει-Διαγιγνώσκει αντικειμενικά τη Δυσλεξία, τη Διάσπαση Προσοχής και την Παρορμητικότητα (ανυπομονησία) και μάλιστα από την Προσχολική ηλικία. Είναι ασφαλές και το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο εξεταζόμενος είναι να παρακολουθεί σιωπηλά με το βλέμμα του ένα φωτεινό ερεθισμό στην οθόνη του Η/Υ. Το PAVLIDIS TEST είναι αναγνωρισμένο με διεθνείς πατέντες στις ΗΠΑ, Καναδά, Γαλλία, Αγγλία. Το πλήρως αυτοματοποιημένο φωτο-ηλεκτρονικό μας σύστημα της Οφθαλμοκίνησης, το έχουν αποκτήσει τα διεθνώς φημισμένα πανεπιστήμια, όπως το Harvard, Βoston, Penn State, Columbia, Δανίας, Φιλανδίας, κλπ.
Μόνον αντικειμενικά, βιολογικά τεστ μπορούν να επιτύχουν αξιόπιστη και έγκαιρη διάγνωση ακόμη και από την Προσχολική ηλικία (διότι έτσι γεννιούνται), π.χ. με το μοναδικό διεθνώς βιολογικό τεστ (γνωστό ως PAVLIDIS TEST), που βασίζεται στην σημαντικότατη βιολογική λειτουργία της οφθαλμοκίνησης, στην οποία ο Δημιουργός αφιέρωσε το 25% των κρανιακών νεύρων (3 από τα 12), ενώ καμία άλλη αίσθηση ή λειτουργία δεν έλαβε περισσότερα από ένα (1) κρανιακό νεύρο. Η οφθαλμοκίνηση εξακολουθεί να λειτουργεί, ακόμη και όταν όλοι οι άλλοι μύες μας έχουν παραλύσει.

Ποια είναι τα Πλεονεκτήματα του τεστ , σε σχέση με τα διεθνώς χρησιμοποιούμενα διαγνωστικά ψυχο- εκπαιδευτικά τεστ για τη Δυσλεξία και με τα διαγνωστικά ερωτηματολόγια για τη ΔΕΠΥ;
Διεθνώς για να διαγνωστεί ο μαθητής ως δυσλεξικός, πρέπει να υστερεί στην ταχύτητα και στην ευχέρεια της Ανάγνωσης τουλάχιστον κατά 1,5 έτος, από τον μέσο όρο της τάξης του. Συνεπώς, μπορεί να διαγνωστεί ως Δυσλεξικός, το νωρίτερο μετά τα μέσα της 2ας δημοτικού. Η διάγνωση με ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ πραγματοποιείται από εξειδικευμένους Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους και είναι υποκειμενική (=ανακριβής).Η διάγνωση της ΔΕΠΥ είναι ακόμη πιο υποκειμενική (= ανακριβής) και πραγματοποιείται με ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι εκπαιδευτικοί και κυρίως οι γονείς, απαντώντας στην κάθε ερώτηση με ναι ή όχι.
Το ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ έχει τα εξής σημαντικά Πλεονεκτήματα:
⦁ Δεν βασίζεται στην ανάγνωση ή στη γραφή, αλλά σε σημαντικές βιολογικές-αντικειμενικές και ακριβείς μετρήσεις (οφθαλμοκίνηση). Άρα, μπορεί να εφαρμοστεί Προσχολικά, για την Ακριβή Πρόγνωση της Δυσλεξίας και τη Διάγνωση της ΔΕΠΥ.
⦁ Προλαμβάνει-μειώνει τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη ΔΕΠΥ, συνεπώς και τα σοβαρά δευτερογενή ψυχο-κοινωνικά προβλήματα (π.χ. Χαμηλή Αυτοπεποίθηση, Αυτοεκτίμηση, Bullying) που δημιουργεί η ταπεινωτική, καθημερινή σχολική-μαθησιακή αποτυχία και η αρνητική-επικριτική συμπεριφορά στο σπίτι και συχνά στο σχολείο, λόγω άγνοιας.
⦁ Εκτός από το αντικειμενικό Τεστ Παυλίδη, χρησιμοποιούμε και τα κλασσικά τεστ ευφυΐας καθώς και πολλαπλά τεστ ανάγνωσης, ορθογραφίας και μαθηματικών. Με βάση τα αποτελέσματά τους, καθορίζεται η εξατομικευμένη αντιμετώπιση του κάθε παιδιού, ανάλογα με τις συγκεκριμένες αδυναμίες και τις δυνατότητές του.
⦁ Η Πρόγνωση και η έγκαιρη και έγκυρη Διάγνωση καθιστούν αποτελεσματικότερη την Αντιμετώπιση.

Η δυσλεξία είναι “θεραπεύσιμη”; Τα παιδιά χρειάζονται ειδικά μαθήματα ή μπορούν να παρακολουθούν στην τάξη όπως όλα τα παιδιά;

Η δυσλεξία είναι νευρολογική διαταραχή και δεν θεραπεύεται.Αυτό σημαίνει ότι το πραγματικό δυσλεξικό παιδί θα εξελιχθεί σε δυσλεξικό ενήλικα. Οι ικανότητες όμως των δυσλεξικών παιδιών βελτιώνονται αρκετά με την εφαρμογή ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων γι αυτό και η έγκαιρη αντιμετώπιση της έχει καθοριστική σημασία για την εξέλιξη των δυσλεξικών ατόμων.
Η αντιμετώπιση της Δυσλεξίας είναι ψυχο-εκπαιδευτική και περιλαμβάνει εξειδικευμένες ασκήσεις, οι οποίες προσαρμόζονται διαρκώς – δυναμικά στο μαθησιακό επίπεδο του κάθε μαθητή. Η Αντιμετώπιση εφαρμόζεται ευχάριστα μέσω Η/Υ-Πολυμέσων & TABLETS, από πλήρως εκπαιδευμένους ειδικούς παιδαγωγούς. Βελτιώνεται τόσο η αυτοσυγκέντρωση, η συμπεριφορά και ο αυτοέλεγχος, όσο και η σχολική επίδοση και ως αποτέλεσμα αναβαθμίζεται η Ψυχολογία και η Αυτοπεποίθησή τους.

Μιλώντας από τη δική σου εμπειρία υπάρχουν ακόμη Κύπριοι γονείς που θεωρούν ταμπού το θέμα των μαθησιακών δυσκολιών;
Αρκετοί γονείς είναι δίπλα στα παιδιά τους και τα στηρίζουν και έχουν αποδεχθεί το πρόβλημά τους, άλλοι όμως όχι. Οι γονείς δυσκολεύονται να στηρίξουν και να υποστηρίξουν το παιδί τους, με αποτέλεσμα τα παιδιά να περνούν τη σχολική ζωή του δημοτικού σχολείου με ένα συναίσθημα ανασφάλειας, ταπείνωσης, απόρριψης και αποτυχίας. Φοιτούν στο γυμνάσιο και αργότερα στο λύκειο και διαπιστώνουν πολύ γρήγορα ότι δεν μπορούν ν’ ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου και στις προσδοκίες που έχουν γι’ αυτούς οι γονείς, οι καθηγητές, η σχολική ύλη και οι διδακτικές που χρησιμοποιούνται. Τα πάντα δεν είναι εύκολα γι’ αυτούς, η ύλη του σχολείου βουνό και οι τεχνικές, οι διαδικασίες και οι μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται δεν μπορούν ν’ αλλάξουν για να τα στηρίξουν.

Ποιο μήνυμα θα ήθελες να τους στείλεις;
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ είναι καλό ν’ αποφεύγουν τις συγκρίσεις σε σχέση με άλλα παιδιά της οικογένειας ή του περίγυρου. Δεν μπορούν να συγκριθούν ανόμοιες καταστάσεις. Οι γονείς θα πρέπει να έχουν ρεαλιστικές προσδοκίες για τις ικανότητες αυτών των παιδιών και μέχρι πού μπορούν να εξελιχθούν. Πολλοί γονείς αρνούνται την παραδοχή της ιδιαιτερότητας αυτών των παιδιών, αφού τους είναι πολύ επίπονο να το αντιμετωπίζουν καθημερινά.
Σε πολύ μικρή ηλικία ειδικά οι γονείς δεν δέχονται την επίσκεψη σε εξειδικευμένους επιστήμονες, φοβούμενοι γι’ αυτά που πιθανόν να ακούσουν. Ωστόσο είναι απαραίτητο να ενημερωθούν και να μπουν στη διαδικασία ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων. Συνεπώς, είναι θείο δώρο, όμως μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία των δυσλεξικών.
Ποτέ δεν είναι αργά, αλλά το χθες είναι προτιμότερο του σήμερα και αυτό του αύριο.

Πόσο έχει προχωρήσει το κράτος στο θέμα της δυσλεξίας και των άλλων μαθησιακών δυσκολιών; Τι πιστεύεις ότι πρέπει να γίνει από μέρους των δημόσιων σχολείων και του κράτους που δεν έγινε μέχρι σήμερα;
Το σύστημα δεν μπορεί να κάνει κάτι για να τα βοηθήσει, κάτι λιγότερο δύσκολο και περίπλοκο γι’ αυτά. Από τη μια υπάρχει το πρόβλημα με τη δυσλεξία και από την άλλη εκδηλώνονται μια σειρά από προβλήματα όπως είναι η σχολική αποτυχία, η ανασφάλεια, η εγκατάλειψη της προσπάθειας για μάθηση, η απογοήτευση του καθηγητή, η απόρριψη του μαθητή που εντείνονται στην περίοδο της εφηβείας. Όλα αυτά βέβαια εκδηλώνονται και συνυπάρχουν σε ένα παιδί που είναι ιδιαίτερα έξυπνο, που βασανίζεται για χρόνια να μάθει το «γιατί» συμβαίνει σε αυτόν, που η κοινωνία δεν μπορεί να καταλάβει και να το στηρίξει. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές τα θεωρούν τεμπέλικα ή λιγότερο έξυπνα από τα άλλα παιδιά. Οι επιδόσεις τους στο σχολείο σε όλα τα μαθήματα είναι χαμηλές. Έχουν σχολικές αποτυχίες και βιώνουν την απόρριψη, αισθάνονται ανασφάλεια, φόβο για το αύριο, για τις προσωπικές και επαγγελματικές τους επιλογές.Η συνεργασία τους με τον δάσκαλο/καθηγητή από το δημοτικό μέχρι το λύκειο αυξάνει πολλές φορές ακόμη περισσότερο το άγχος τους και την ένταση που υπάρχει μεταξύ των παιδιών τους και της οικογένειας. «Έξυπνο παιδί, αλλά αδιάφορο και τεμπέλης στα μαθήματα». «Αφού τα γνωρίζεις, γιατί δεν τα γράφεις σωστά;» «Σου μιλάω και είναι σαν να μη με ακούς». «Αμα θέλεις, μπορείς». «Πρόσεχε, κάτσε φρόνιμα, μην κουνιέσαι, μην ενοχλείς, μην πειράζεις…» Φράσεις που συνεχώς ακούμε να τις λένε στα παιδιά. Κι, όμως, κατατάσσονται στις διάνοιες και θεωρούνται χαρισματικοί τα παιδιά με δυσλεξία. Σίγουρα αν υπήρχε κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, διαφοροποιημένη διδασκαλία καθώς και προφορική εξέταση αντί των γραπτών, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά.

Η έκθεση στην τεχνολογία που έχουν σήμερα τα παιδιά, έχει αποδειχτεί ότι συμβάλλει στο ν’ αναπτύξουν προβλήματα στο λόγο ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες;
Τα αίτια της δυσλεξίας είναι βιολογικά και κυρίως κληρονομικά. Η αιτία βρίσκεται στη διαφορετική-ανώτερη κατασκευή ιδίως στο οπτικό τους σύστημα και στη λειτουργία του εγκεφάλου τους που όμως τους δυσκολεύει στον γραπτό λόγο. Σκέπτονται τάχιστα με εικόνες ενώ ο κοινός νους σκέφτεται αργά με λέξεις.Τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν με εικόνα και ήχο πιο εύκολα και έτσι η τεχνολογία αν χρησιμοποιείται σωστά τοτέ τα βοηθά και αντιθέτως δεν προκαλεί προβλήματα στο λόγο ή σε άλλες μαθησιακές δυσκολίες.

Πες μας λίγο για τις σπουδές σου και πώς αποφάσισες ν’ ασχοληθείς μ’ ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, όσο οι μαθησιακές δυσκολίες/ δυσλεξία.
Έχω αποφοιτήσει από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών από το τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής ,Φιλοσοφιάς- Παιδαγωγικής- Ψυχολογίας. Συνέχισα το μεταπτυχιακό μου στην Κύπρο στο τμήμα Ειδικής –Ενιαίας Εκπαίδευσης κάνοντας τη διατριβή μου στα παιδιά με δυσλεξία στην Κύπρο. Πίστεψα σ’ αυτά τα παιδιά γιατί έχουν πολλές δυνατότητες αλλά χρειάζονται να μάθουν το σωστό τρόπο για να μπορούν να διαβάσουν. Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν μειωμένη σχολική απόδοση και το γεγονός αυτό επιφέρει την απόρριψή τους από συμμαθητές, εκπαιδευτικό προσωπικό και γονείς. Τα παιδιά αυτά δέχονται πίεση που στη δική τους ψυχολογία φαντάζει εξωπραγματική και αρχίζουν να αισθάνονται μειονεκτικά με τον εαυτό τους μέσα από τα συνεχή σημάδια σχολικής αποτυχίας και απορριπτικής συμπεριφοράς των γύρω τους. Η έλλειψη παιδείας της κοινωνίας μας πολλαπλασιάζει τα προβλήματα αυτών των παιδιών και είναι καιρός να γίνει άμεσα κάτι δραστικό.

Αυτή τη στιγμή εργάζεσαι ως Επιστημονική Διευθύντρια -Ειδική Παιδαγωγός στο Dyslexia Centers Pavlidis Method Λεμεσού. Τι υπηρεσίες παρέχετε στο κέντρο σας;
⦁ Αρχικά γίνεται εκτενής διάγνωση στα κέντρα μας για δυσλεξία, διάσπαση προσοχής (ΔΕΠ-Υ) και μαθησιακών δυσκολιών.Καταγραφή και ανάλυση της οφθαλμοκίνησης,μέσω της προηγμένης μοναδικής διεθνώς τεχνολογίας PAVLIDIS TEST, πολλαπλά ψυχοεκπαιδευτικά τεστ για: ορθογραφία,τονισμό και μαθηματικά, screening οπτικής –ακουστικής οξύτητας ,τεστ αλληλοδιαδοχής και μνήμης,πλευρίωσης (επικρατούν χέρι,πόδι,μάτι) διεθνής τεστ ευφυϊας.
⦁ Στη συνέχεια παρέχουμε αντιμετώπιση με εξατομικευμένες ψυχο-εκπαιδευτικές μεθόδους, μόνον από εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς. Το ψυχο–εκπαιδευτικό και βιολογικό πρόγραμμα Αντιμετώπισης της Μεθόδου Παυλίδη περιλαμβάνει εξειδικευμένες ασκήσεις Ανάγνωσης, Ορθογραφίας, Τονισμού,Μαθηματικών, Καλλιγραφίας, Αλληλοδιαδοχής, Επιδεξιότητας, κλπ, οι οποίες προσαρμόζονται διαρκώς στο μεταβαλλόμενο μαθησιακό επίπεδο του κάθε μαθητή & εφαρμόζονται ευχάριστα μέσω Η/Υ – Multimedia και Tablets.
Το εξατομικευμένο πρόγραμμα Αντιμετώπισης της Μεθόδου Παυλίδη, καθοδηγείται από τα αποτελέσματα της λεπτομερέστατης Διάγνωσής μας και από τις επανεξετάσεις που ακολουθούν, ώστε να αναπροσαρμόζεται το Εξατομικευμένο πρόγραμμα Αντιμετώπισης σύμφωνα με την πρόοδο του κάθε παιδιού-ατόμου. Επίσης, προσαρμόζεται ξεχωριστά για κάθε παιδί στις προσωπικές του ανάγκες σύμφωνα με τις δυνατότητες, τις αδυναμίες, την τάξη, το μαθησιακό επίπεδο και την πρόοδό του.
Βοηθούμε το παιδί να βελτιώσει τη χαμηλή σχολική του επίδοση και ταυτόχρονα την κοινωνικότητα, την ψυχολογία και την Αυτοπεποίθησή του.
⦁ Παρέχουμε Λογοθεραπεία καθώς αντιμετωπίζουμε και θεραπεύουμε διαταραχές λόγου – ομιλίας & επικοινωνίας, ασχέτως αιτιολογίας (νευρολογική, ψυχολογική, εξελικτική ή λειτουργική). Διαγιγνώσκουμε και αντιμετωπίζουμε τις παρακάτω διαταραχές:  Επικοινωνίας  Άρθρωσης και προφοράς, π.χ. στα γράμματα: ρ, σ, ξ, ζ, ψ, κλπ.  Τραυλισμού Ρινολαλίας, Ροής και δομής του λόγου, Δυσκολίας σχηματισμού σωστών προτάσεων,  Εμπλουτισμού λεξιλογίου
⦁ Επίσης, παρέχουμε συμβουλευτική και καθοδήγηση παιδιών, εφήβων και φοιτητών από Εγγεγραμμένη Σχολική Ψυχολόγο για θέματα όπως το άγχος,φοβίες,πένθος, διαζύγιο, προβλήματα προσαρμογής, εκφοβισμός κλπ.

Πώς μπορεί κανείς να επικοινωνήσει μαζί σας για να μάθει περισσότερα;
Μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του κέντρου μας http://www.dyslexiacenters.gr  και στο fb https://www.facebook.com/DyslexiaCentersLimassol/
Για περισσότερες πληροφορίες καλέστε στο τηλεφωνικό μας κέντρο στο 25 771077.
Βρισκόμαστε Ευαγόρα Λανίτη 95,Εκάλη.